انتظار
پاسخ به شبهات دینی
1396/7/13

 

شاید این سئوال در ذهن های همه ما مطرح باشد که ما روایت های زیادی در فضائل کسانی که به انتظار مهدی موعود عج فرجه الشریف بسر می بر داریم نظیر افضل الاعمال انتظار الفرج، و کسانی که در انتظار امام مهدی عج بسر می برد مثل کسی است که در خیمه ان حضرت بسر برده است و یا روایت که کسانی منتظر امام ع است مثل کسانی است که در جنگ احد کنار پیامبر اکرم ص شمشیر زده است. و از طرفی هم روایت داریم که تا جهان پر از ظلم نشده امام ظهور نمی کنند؟

و حال سئوال این است که انظار امام مهدی به چه معنی است:
ایا دست روی دست بگذار و در خانه های مان بنیشیم تا او ظهور نمایند؟ و این عمل باعث رکود جامعه اسلامی می شود.
و یا اینکه دست به ظلم فساد بزنیم تا جهان پر از ظلم شود و حضرت ظهور نمایند. و این عمل باعث می شود که عاقبت بدی را در جهان اخروی داشته باشیم و این خلاف سنت پیامبر اسلامی خواهد بود؟

لازیم است که در ابتدا به معنی و مفهوم انتظار به پردازیم تا روشن شود که انتظار چست؟
«انتظار» معمولا به حالت کسي گفته مي‏شود که از وضع موجود ناراحت است و براي ايجاد وضع بهتري تلاش مي‏کند. في المثل بيماري که انتظار بهبودي مي‏کشد، يا پدري که در انتظار بازگشت فرزندش از سفر است، از بيماري و فراق فرزند نارحتند و براي وضع بهتري مي‏کوشند.
همچنين تاجري که از بازار آشفته ناراحت است و در انتظار فرو نشستن بحران اقتصادي مي‏باشد اين دو حالت را دارد «بيگانگي با وضع موجود» و «تلاش براي وضع بهتر»....
و خوب که دقت کنيم مي‏بينم هر دو قسمت آن سازنده‏و عامل تحرک و آگاهي و بيداري است.
با توجه به مفهوم اصلي «انتظار» معني روايات متعددي ه در بالا درباره پاداش و نتيجه کار منتظران نقل کرديم به خوبي درک مي‏شود. اکنون مي‏فهميم چرا منتظران واقعي گاهي همانند کاسني شمرده شده‏اند که در خيمه حضرت مهدي (ع) يا زير پرچم او هستند يا کسي که در راه خدا شمشيري مي‏زند، يا به خون خود آغشته شده، يا شهيد گشته است.
آيا اينها اشاره به مراحل مختلف و درجات مجاهده در راه حق و عدالت نيست که متناسب با مقدار آمادگي و درجه انتظار افراد است؟
يعني همانطور که ميزان فداکاري مجاهدان راه خدا و نقش آنهابا هم متفاوت است، انتظار و خود سازي و آمادگي نيز درجات کاملا متفاوتي دارد که هر کدام از اينها با يکي از آنها از نظر مقدمات و نتيجه‏گيري شباهت دارد هر دو جهادند و هر دو آمادگي مي‏خواهند و خود سازي کسي که در خيمه رهبر چنان حکومتي قرار گرفته يعني در مرکز ستاد فرماندهي يک حکومت جهاني است نمي‏تواند يک فرد غافل و بيخبر و بي تفاوت بوده باشد آنجا جاي هر کس نيست جاي افرادي است که به حق شايستگي چنان موقعيت و اهميتي را دارند.
همچنين کسي که سلاح در دست دارد ودر برابر رهبر اين نقلاب با مخالفان حکومت صلح و عدالتش مي‏جنگد آمادگي فراوان روحي و فکري ورزمي بايد داشته باشد.
و حجت الاسلام اقا قرائتی حفظه الله در جواب این سئوال می نویسد:
ما هر شب منتظر طلوع خورشيد فردا هستيم . اما معناي انتظار خورشيد آن نيست كه دست روي دست بگذاريم و تا صبح در تاريكي به سر بريم ، بلكه هر كس اتاق خود را روشن مي كند .
ما در زمستان منتظر فرا رسيدن تابستان هستيم ، ولي انتظار تابستان به آن معنا نيست كه در زمستان بلرزيم و اتاق خود را گرم نكنيم .
در زمان غيبت امام زمان عليه السلام نيز بايد به مقدار توان خود با ظلم مبارزه كنيم و در صدد اصلاح خود و جامعه برآييم .
در روايات مي خوانيم : «افضل الاعمال انتظار الفرج»بحار ، ج 75 ، ص208 .
بهترين عمل ، انتظار آمدن حضرت مهدي عليه السلام است .
بر اساس اين حديث ، انتظار ، حالت نيست ، بلكه عمل است : «افضل الاعمال» بنابراين ، منتظران واقعي بايد اهل عمل باشند . منتظران مصلح بايد خود صالح باشند ، كسي كه منتظر مهمان است در خانه آرام نمي نشيند .
وظيفه مردم در زمان غيبت ، خودسازي و امر به معروف و دعوت به حق و آگاه سازي ديگران است.        

با توجه به این مباحث انتظار دست روی دست گذاشتن نیست بلکه عمل و رفتار است که برای بهتر شدن و بهبود وضع موجود و زمینه سازی حکومت جهانی امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف کاری را انجام دهیم و تلاش کنیم. و این تحقق پید نمی کند مگر ایکه ما دو کار را انجام دهیم:
1-    خود سازی: چرا که انقلاب جهانی به افراد ساخته شده نیازمند است و اگر کسی فاسد باشد چه گونه می تواند زمینه ساز حکومت جهای صالحین باشد
2-     دیگر سازی. (پرداختن به جامعه)
امام صادق علیه السلام می فرماید:
مَنْ‏ سُرَّ أَنْ‏ يَكُونَ‏ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ الْقَائِمُ بَعْدَهُ كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكَهُ فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا هَنِيئاً لَكُمْ أَيَّتُهَا الْعِصَابَةُ الْمَرْحُومَةُ.
و همچنین خداوند متعال صفات منتظران را بیان نموده و می فرماید:
الم‌ (1) ذٰلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ‌ (2)  الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ‌ (3) وَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْکَ وَ مَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ‌ (4) أُولٰئِکَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‌ (5)

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم   بیان طولانی حول ائمه معصومین علیه السلام  بعد از ذکر نام امام مهدی او غائب می شود و پس از انکه ظهور می کند جهان را پر از داد و عدل می نماید و سپس فرمود:
«طوبى‏ للصابرين‏ في غيبته، طوبى للمقيمين على محبتهم اؤلئك الذين وصفهم اللَّه في كتابه و قال‏ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ‏ ثم قال اللَّه تعالى‏ أُولئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ‏ الغالبون»
. بهشت براى صبركنندگان در غيبت آن حضرت است و بهشت براى باقى ماندگان در محبت آنها است آنها هستند كه خداوند در قرآن آنها را توصيف نموده كه اهل تقوى كسانى هستند ايمان به غيب مى‏آورند (مراد غيبت آن حضرت است) آنها هستند حزب اللَّه و بدانيد كه حزب خدا غالب‏اند.

خلاصه مطلب:
امروز ما معنی این روایت امام صادق علیه السلام است که حضرت فرمود:
مَنْ‏ سُرَّ أَنْ‏ يَكُونَ‏ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ الْقَائِمُ بَعْدَهُ كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكَهُ فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا هَنِيئاً لَكُمْ أَيَّتُهَا الْعِصَابَةُ الْمَرْحُومَةُ.

 

درباره ی نویسنده
جناب آقای رحمت الله حمیدی