چرا ازدواج کنيم؟
خانواده اسلامی
1396/7/13


چرا ازدواج کنيم؟
فرض کنيم که ما گرسنه يا تشنه، هستيم. براي اينکه شکم مان را پر کنيم بايد غذا يا آبي بدست بياورم براي بدست آوردن آب دو را بشتر وجود ندارد: يا از راه حلال با زحمت کار و تلاش غذاي بدست بياوريم و يا از راه حرام و دزدي و زورگيري مي توانيم غذاي را بدست آورده و شکم مان را پر کنيم. حال اگر ما از راه حلال چيزي بدست نياورديم گرسنه نمي توانيم زنده بمانيم پس چاره جر تهيه غذا از راه حرام نداريم. ازدواج هم مثل اين گرسنه-گي است اگر از  راه مشروع و حلال اين غريزه¬اي جنسي مان را تأمين نکنيم، مجبور مي شويم که از راه حرام اين شهوت جنسي مان ارضاء نماييم ما که نمي توانيم سالها با تقوا و پرهيز گاري زندگي کنيم، و اگر هم خيلي قوي باشيم و شهوت جنسي مان را کنترل کنيم دچار بيماري¬هاي روحي و جسمي ديگر مي¬شويم تا آنجا که خداي نکرده سر از تيمارستان در بياوريم.
حجة الاسلام قرائتي در خاطرتش مي نويسد: مي خواستم ازدواج كنم، ولي پدرم مي گفت: هر موقع درس خارج رفتي زن بگير. ديدم به هيچ صورت قانع نمي شود، اثاثيه را از قم برداشتم و به كاشان نزد پدرم آمدم. او گفت: چرا آمدي؟ گفتم: درس نمي خوانم! شما حاضر نمي شوي من ازدواج كنم. خلاصه هر چه به خيال خويش مرا نصيحت كرد اثر نگذاشت. بعضي از آقايان را ديد كه مرا براي درس خواندن نصيحت كنند، من هم بعضي ديگر را ديدم كه او را براي موافقت به ازدواج من نصيحت كنند. تا اين كه يك روز به پدرم گفتم: يا به من بگو ايمانت مثل يوسف است، يا بگو گناه كنم يا بگو ازدواج كنم. سرانجام موفّق شدم.

قرآن کريم ازدواج کردن را توجه به فطرت انسان مي داند چرا که در واقع اگر غريزه جنسي را کنترل نماييم به نداي فطرت لبيک مي گوييم و قران در اين مورد مي فرمايد: « (نشانه آن، اين است كه) هنگامى كه روى برمى‏گردانند (و از نزد تو خارج مى‏شوند)، در راه فساد در زمين، كوشش مى‏كنند، و زراعتها و چهارپايان را نابود مى‏سازند (با اينكه مى‏دانند) خدا فساد را دوست نمى‏دارد» (بقره/ 205)
در روايت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله مي فرمايد: «در اسلام رهبانيت و تحريم ازدواج  وجود ندارد» (مستدرک الوسائل ج1،ص540).
ايت الله سيد محمد حسيني شيرازي (ره) در اين باره مي نويسد: امروزه علت بروز بسيارى از بيمارى ها، دورى جوانان از ازدواج بهنگام است. غافل از اين كه به تاخير انداختن اين سنت، باعث بيمارى هاى مختلفى مانند تنگى نفس، التهاب‏ مجارى ادرار، و اختلال در دستگاه هاى و مانند آن مى گردد. كه طب قديم و جديد، جزئيات آن را به تفصيل بيان كرده اند.

لذا رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) درباره اهميت ازدواج و آسيب هاى تجرد و مفاسد آن اين آيه را تلاوت مى فرمود كه: «الا تفعلوه تكن فتنه فى الارض و فساد كبير» اگر اين دستور را به كار نبنديد، در زمين فتنه و فسادى بزرگ پديد خواهد آمد. سوره انفال. (آيه 73.) كه ما از اين آيه مباركه آسيب هاى ناشى از تاخير در امر ازدواج را نيز در مى يابيم كه برخى از آنها عبارت اند از: فساد و بى بند و بارى، زنا، لواط، سحق، و ساير بيمارى هاى جنسى شايع در ميان مسلمانان امروز، كه همگى آنها خانمان سوزند.
در يكى از كتاب هاى مربوط به سيره نبوى مى خواندم كه: رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) هرگاه جوانى را مى ديد از او دو سؤال مى پرسيد: نخست از كسب و كارش مى پرسيد. اگر پاسخ مى داد كه كسب و كارى ندارد مى فرمود: «از چشمم افتادى» سپس از ازدواجش مى پرسيد، اگر مى گفت: ازدواج نكرده ام، مى فرمود: «تو از برادران شياطين و راهبان نصارا هستى». ( اسلام ديروز واسلام امروز، ص: 43)

در نتيجه گرفتاري ها همچون حبس ماندن آمال و آرزوها، انحراف در غرائز و شهوات، گسترده شدن فساد و آلودگي، چشم چراني و هوس گناه خودارضائي و زنا، تجاوز به ناموس غير، سستي در تحصيل و تنبلي در عبادت، ظهور بيماريهاي عصبي و رواني، و بلاهاي ديگر ريشه در تأخير انداختن ازدواج دارد که بايد خوانواده ها و جوانان براي رفع اين گرفتاري ها هرچه سريعتر ازدواج نمايند. (بر گرفته ارز کتاب نظام خوانواده در اسلام)


همکاري در امر ازدواج از نظر آيات و روايات:

در كتاب اسد الغابه روايتى ديدم كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) جوياى ازدواج دختران جوان مى شد چنانچه ازدواج نكرده بودند آنان را به ازدواج كسانى كه هم شان آنان بودند در مى آورد. ( اسلام ديروز واسلام امروز، ص: 43)
رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: ازدواج كنيد، و پسران و دختران مجرّد را همسر دهيد، نشانه نيك بختي مسلمان اين است كه مخارج شوهر كردن زني را به عهده بگيرد. چيزي نزد حضرت حق محبوبتر از خانه اي كه در اسلام به سبب نكاح آباد شود نيست. (الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 328)
نبي اكرم(صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: مردان مجرد و عزب خود را زن دهيد، تا حضرت حق اخلاقشان را نيكو، و روزيشان را فراخ و گشاده، و جوانمرديشان رازياد كند. ( بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏100، ص: 222)


ارزش و اهميت ازدواج از نظر روايات:

از پيامبر خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) است كه فرمود: در چهار موقع عنايت و رحمت حق متوجه انسان مي شود: به وقت باريدن باران، به هنگام نظر كردن فرزند به صورت پدر، از باب مهر و محبت، در آن زمان كه در خانه كعبه باز مي شود، و آن وقت كه عقد و پيمان ازدواج بسته شده، و دو نفر با يكديگر جهت زندگي جديد، وارد عرصه نكاح مي شوند. ( بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏100، ص: 221)  رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: ازدواج روش من است، هر كس از راه و روش من روي بگرداند از من نيست. ( بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏100، ص: 222)
رسول حق(صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: هر كس ازدواج كند، نيمي از دينش را بازيافته نسبت به نيم ديگر تقواي الهي را رعايت كند. . ( بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏100، ص: 219)
حضرت صادق(عليه السلام) مي فرمايد: مردي نزد پدرم حضرت باقر آمد، فرمود همسر داري؟ عرضه داشت ندارم، پدرم به او گفت دوست ندارم دنيا و آنچه در آن است از من باشد و يك شب را بدون همسر به سر برم، آنگاه پدرم گفتارش را ادامه داد و فرمود: دو ركعت نمازي كه مرد همسردار مي خواند، بهتر است از قيام شب مرد عزب به عبادت و روزه گرفتنش در روز!!
آنگاه پدرم هفت دينار به آن مرد داد و فرمود با اين پول وسائل ازدواجت را فراهم كن، كه رسول حق(صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: همسر انتخاب كنيد كه باعث وسعت رزق است. (الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 329)
رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: جوانها هر كدام از شما را قدرت است ازدواج كند، تا ديدگانتان كمتر زنان را دنبال كند، و دامنتان پاك بماند. (وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 411) و (بر گرفته ارز کتاب نظام خوانواده در اسلام)
رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: کسيکه دوست دارد خدا را با پاکي و طهارت ملاقات کند بايد ازدواج نمايند.( الجعفريات: ص 89 باب الترغيب في النكاح.)  و همچنين فرمود: «إنّما الدنيا متاع وخير متاع الدنيا الزوجة الصالحة» (دعائم الإسلام: ج 2 ص 195 ف 2 ح 709.)

آقاي حجة الاسلام قرائتي در تفسير نور فوايد ازواج را اينگونه بيان مي¬کند:
1. انس و آرامش‏
قرآن مى‏فرمايد: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» «3»: از نشانه‏هاى خدا آن است كه از جنس خودتان همسرانى آفريد تا در نزد آنان آرامش يابيد و ميان شما مودّت و رحمت قرار داد. يكى از نيازهاى بشر انس و الفت است و لذا تنهايى براى او دشوار است و نياز به كسى دارد كه امين و غم خوار و مهربان و رازدار او باشد تا با او انس بگيرد و عشقش را خالصانه نثار او كند. بهترين فردى كه مى‏تواند اين نياز را تامين كند همسر است، چه زن و چه شوهر. قرآن از ميان فوائد بسيار ازدواج، تنها اين مورد را نام برده كه معلوم مى‏شود مهم‏ترين فائده است.
2. حفظ عفت و مصونيت از گناه‏

رسول خدا صلى الله عليه و آله در يك روايت فرمود: هر كس ازدواج‏ كند نيمى از دينش را حفظ كرده است. و در روايتى ديگر فرمود: هر كه دوست دارد در قيامت خدا را پاك و پاكيزه ملاقات كند همسر اختيار كند.
3. سلامتى جسم و روان‏

دانشمندان مى‏گويند: ارضاى صحيح و به موقع غريزه‏ى جنسى، براى سلامت جسم و جان يك ضرورت است و ترك آن باعث بيمارى‏هاى روانى و امراضى از قبيل: ضعف اعصاب، اضطراب، افسردگى، يأس، تشنّج، تندخويى، بدبينى، گوشه‏گيرى و گاهى سوء هاضمه و سردرد مى‏شود.
4. بقاى نسل‏

بقاى نسل بشر در گرو ازدواج و زناشويى است و در اسلام امر تربيت نسل يكى از وظايف والدين شمرده شده كه در قيامت مورد بازخواست قرار مى‏گيرد.
5. استقلال‏

دختر و پسر، قبل از ازدواج جزئى از خانواده و تابع والدين محسوب مى‏شوند، در حالى كه پس از ازدواج، به طور مستقل تصميم مى‏گيرند و مسئوليت مى‏پذيرند.
6. امنيت جامعه‏

اگر بنياد خانواده مستحكم باشد، از فساد، طغيان، قتل و سرقت، جنايت و تجاوز به عنف و خودكشى تا حدّ زيادى كاسته مى‏شود، چون اكثر اين موارد از افرادى سر مى‏زند كه از كانون گرم خانواده محرومند.

چرا دير ازدواج مي کنيم:

در مورد اينکه ما چرا دير ازواج مي کنيم دو نکته اثاثي به چشم مي خورد که تقريبا دليل ازدواج نکردن همه جوانان همين دوتا است؛ فقر و رسم و رواج هاي بد که در بين اقوام است.
1.فقر: يکي از موارد که خيلي از دوستان به آن مواجه است وقتي سوال مي کنيم مي گويد شش تا ده لگ کلدار مصرف دارد با خرج گله و رسومات طويي حدود سيزده تا پانزاده لگ مي شود که در توان ما نيست. و بايد عرض کنم که خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: « مردان و زنان بى‏همسر خود را همسر دهيد، همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى‏نياز مى‏سازد خداوند گشايش‏دهنده و آگاه است.» (نور/32)
و در آيه بعد مي فرمايد: «و كسانى كه امكانى براى ازدواج نمى‏يابند، بايد پاكدامنى پيشه كنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى‏نياز گرداند!» (نور/33)  در بيان اين آيه امام صادق عليه السلام مي فرمايد: قَالَ يَتَزَوَّجُوا حَتَّى يُغْنِيَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ‏. ازدواج کنيد تا خداوند شما را از فضلش بي نياز کند.(الكافي؛ ج‏5 ؛ ص331)
امام صادق عليه السلام فرمود: توسعه‏ى زندگى، در سايه‏ى ازدواج است. و هم¬چنين مي فرمايد: كسى كه از ترس فقر ازدواج نكند، به خداوند سوءظن برده است. (تفسير نور، ج‏6، ص: 177)
2.رسومات دست و پا گير: خيلي از موارد که جوانان را در امر ازدواج دچار مشکل مي کند رواج¬هاي دست و پا گير است که هيچ گونه ريشه¬ي ديني و فرهنگي ما مردم را ندارد مثل همين گله که پدر دختر از پسر در قبال دخترش مي گيرند. در مورد دفتر ايت الله محقق کابلي مي¬نويسد: " آنچه در اسلام مستحب است وليمه عروسي است و مقدار جهاز و لوازم زندگي براي داماد و عروس که طرفين عروس و داماد تهيه مي نمايند. اما متاسفانه رسم و رواج و سنت هاي غلط، غير ضروري و کمر شکن از قبيل شيربها يا گله هاي سنگين چند ميليوني، مصرف شب حنا بندان، جامه هاي سنگين براي بستگان عروس، آرايشگاه مدل بالا و پر هزينه و خريد تحفه هاي زينتي و گران قيمت براي خانم هايي که روز خريد لباس و زيور آلات عروس به بازار مي روند و ساير مصارف جنبي از جمله هزينه هاي غير ضروري و اسراف به حساب مي آيند که در فرهنگ اسلام و پيشوايان دين ما وجود ندارد. حضرت امام خميني(ره) و حضرت آيت الله العظمي محقق کابلي (دام ظله العالي) شيربها و گله را حرام مي دانند و همچنين رقص و ساز و آواز که در جلسه هاي عروسي مرسوم شده طبق فتواي همه مراجع اعظام حرام است." (http://www.mohaqeq.org/fa/news/57.html)


چند استسفتا از ايت الله محقق کابلي:

1-اگر پدر دختر پولي را از داماد به عنوان گَلَه گرفته باشد بعد داماد حق تقاص دارد يا نه؟  پاسخ دهنده: معظم له : اگر داماد آن مال را مهر دختر قرار نداده باشد يا نبخشيده باشد به اکراه و اجبار از داماد گرفته باشد داماد ميتواند تقاص کند.
2-آيا گرفتن وجه به عنوان گله جايز است يا خير چه حکمي دارد؟ در صورت حرمت آيا گيرنده آن مالک مي شود يا خير؟ پاسخ دهنده: معظم له: اگر به عنوان بخشش بدهد هم دادنش جايز است و هم گيرنده مالک مي شود و اگر بدون رضايت داماد پول بگيرد گرفتن آن جواز ندارد و پدر دختر هم مالک نمي شود.
3-آيا به طور کلي ودرهر صورت پس از فوت زوجه،جهيزيه او جزء ما ترک حساب ميشود؟ پاسخ دهنده: معظم له: در فرض سوال اگر جهيزيه از مال شوهر مانند گله مثلا تهيه کند مال شوهر است و اگر از مال پدر عروس باشد جز ماترک عروس است.  (http://www.mohaqeq.org/fa).

چه زماني  ازدواج کنيم؟ (سن ازدواج)

زمان مناسب براي ازدواج در افراد مختلف متفاوت است و نمي توان سن خاصي را مشخص كرد. سن مناسب ازدواج را رشد در ابعاد مختلف كه اشاره مي شود و شرائط تعيين مي كنند. شرائط هر شخص بستگي به موقعيت او دارد اما جنبه هاي مختلف رشد از اين قرارند:
1. رشد جسماني: دختر و پس بايد از لحاظ جسمي به بلوغ برسند. يعني دختر و پسر توانايي جنسي داشته باشند. تحقيقات نشان مي دهد دختران در سن 13 تا 14 سالگي اكثراً بلوغ جنسي پيدا مي كنند و تمام دختران تا سنّ 17 سالگي بالغ مي شوند. و در پسران نيز از سنّ 14 الي 17 سالگي تماماً بلوغ جنسي پيدا مي كنند. اولين شرط براي ازدواج همين بلوغ جنسي است كه عموماً در دختران در 15 سالگي و در پسران در 16 سالگي حاصل مي شود. منظور از بلوغ جنسي اين است كه اندامهاي جنسي دختر و پسر آمادگي مسائل زناشويي داشته باشند.( رجبيان، زهره، سن ازدواج دختران، ناشر سفير صبح، چاپ اول، 1380، ص 165)
2. رشد عقلي: به يقين زماني كه فردي رشد فكري لازم جهت انتخاب همسر را نيافته است، نمي تواند اقدام به ازدواج نمايد و چه بسا قدرت تشخيص مصلحت يا مفسده در ازدواج با فرد مورد نظر را ندارد، رشد فكري پس از بلوغ جسماني رو به تكامل مي رود. پس از بحران هاي بلوغ، فرد استعدادها، توانائيها و امكانات محيطي خود را بهتر مي شناسد و نسبت به شخصيّت خود بيشتر آگاهي مي يابد. در نتيجه تصميماتش بيشتر از عقل نشأت مي گيرد تا احساسات.( استادان طرح جامع آموزش خانواده، جوان و تشكيل خانواده، چاپ سوم، 1376، ص 134.)
3. رشد عاطفي: رشد عاطفي و احساسي از شرايط لازم براي ازدواج است و داراي محاسن و مزاياي زيادي است. از جمله اينكه قدرت محركة انسان است، عامل اتصال و پيوستگي و تلطيف انسانها و جوامع است، از مهمترين عوامل موفقيّت در زندگي زناشويي است. فرد برخوردار از رشد عاطفي، مهار احساسات منفي و مثبت خود را در دست دارد. او در ابراز خشم و ترس، گريه و شادي، محبّت و غيره در محدوده مورد قبول جامعه عمل مي كند، نه همانند يك كودك. رشد عاطفي نيز مانند رشد عقلي به سنّ تقويمي نيست، بلكه به ميزان يادگيري، تجارب فرد و از همه مهمتر تعامل عاطفي كودك با والدين و ديگر بزرگسالان آموخته مي شود.(همان)
4. رشد اجتماعي: رشد اجتماعي رابطة نزديكي با رشد عقلي و رشد عاطفي دارد. انسان داراي چهار دنياي اجتماعي است: خانواده، مدرسه، شغل و دوستان كه فرد را بايد از نظر اجتماعي در آنها مورد ارزيابي و بررسي قرار داد. فردي كه از رشد اجتماعي برخوردار است روابط اجتماعي (از جمله رابطه بين زن و شوهر) را بهتر درك مي كند، به ديگران احترام مي گذارد، حقوق ديگران را محترم مي شمارد، نقش، وظايف و مسئوليتهاي مربوط به خويش را به نحو أحسن انجام مي دهد.(همان)
5. رشد اخلاقي: روابط زناشويي همانند هر ارتباط اجتماعي ديگر بين انسانها با در نظر گرفتن ارزشهاي اخلاقي و معنوي زن و مرد است كه منجر به سعادت و معنويت زندگي آنان مي گردد. بسياري از امور و مسائل زندگي زناشويي در چهارچوب اخلاق و فضايل اخلاقي قابل حلّ است و هر اندازه زن و شوهر متخلّق به اخلاق و رفتار پسنديده مانند صداقت و گذشت، درستي و فداكاري و... باشند زندگي شان از سلامت و آرامش بيشتري برخوردار خواهد بود.(همان/ نرم افزار پاسخ)
اگر دختر و پسر اين شرايط را دارا بودند مي توانند ازدواج نمايند. البته بايد دانست مناطق، محيطها، جامعه ها، نسلها، نژادها، قبليله ها، خانواده ها و افراد (تفاوتهاي فردي)، يكسان نيستند، بلكه تفاوتهايي با هم دارند، مثلاً در سرزمينهاي «گرمسير» بلوغ جنسي زودتر فرا مي رسد تا مناطق «سردسير». كميّت و كيفيّت خوراك و غذا نيز در اين موضوع تأثير دارد. آنهايي كه غذاي بيشتر و قوي تر مي خورند، بلوغ جنسي شان سريعتر است. آنچه كه آمار و تحقيقات نشان مي دهد، حاكي از آن است كه بهترين سن ازدواج براي پسران 19 سال و براي دختران 16 سال مي باشد.
در مسأله ازدواج نبايد بيشتر به مسائل اقتصادي توجه كرد و ازدواج را به تأخير انداخت كه اگر به تأخير بيفتد بايد شاهد فساد و فحشاء در جامعه بود. جوان اگر هنگام ازدواج نتواند ازدواج نمايد تحت فشارهاي جنسي و رواني از راههاي غيرصحيح خود را ارضاء خواهد كرد. تحقيقات نشان مي دهد كه اگر جوانان خوب آموزش ببينند هم زندگي لذّت بخشي بعد از ازدواج خواهند داشت و هم فرزندانِ كساني كه در سنين گفته شده ازدواج كنند سالم تر و باهوش تر خواهند بود و در آينده با فاصلة سني كم ارتباط بهتري با فرزندان خود خواهند داشت. (نرم افزار پاسخ/ مرکز مطالعات و پاسخ¬گويي به شبهات حوزه)
و در روايات معصومين عليه السلام نيز بر ازدواج زود هنگام تأکيد شده است و دوگونه روايت در مورد ازدواج کردن داريم که يکي مي¬فرمايد: هرکس ازدواج کند نصف دينش را حفظ مي کند و در نصف ديگر بايد تقوا پيشه کند. و در جاي ديگر و هم¬چنين نبي مکرم اسلام مي¬فرمايد: هر كس كه در اوائل جواني ازدواج كند، شيطان فرياد زند: فرياد از او، فرياد از او، دو سوّم دينش را از دستبرد من نگاه داشت، پس بايد عبد خدا در نگهداري يك سوم ديگرش، جانب تقوا را رعايت كند.( ايت الله سيد محمد حسيني شيرازي، كيف نزوج العازبات؟، ص: 32)


با چه کسي ازدواج کنيم؟

در انتخاب همسر احساسات غلبه نكنم. عجله نكنيم و پس از فكر و مشورت و گفتگو اقدام‏ كنيم. بخش زيادى از اختلافات خانوادگى ريشه‏اش عدم دقت در انتخاب همسر است. همسر شريك زندگى است و تاثيرش تا پايان عمر و تا قيامت هست. معمولا ازدواجهاى سطحى كه با يك برخورد و آشنايى در اتوبوس و يا پارك صورت مى‏گيرد عاقبت خوبى ندارد و امام صادق عليه السلام فرمود: زن به منزله گلوبندى است كه بر گردن مى‏افكنى پس مراقب باش.


ويژگى‏هاى همسر خوب‏

1.دين و ايمان‏
الف. قرآن مى‏فرمايد: و با زنان مشرك ازدواج نكنيد مگر آنكه ايمان بياورند و همان كنيزى با ايمان بهتر از زن آزاد مشرك است هر چند از (زيبايى) او به شگفت آييد و به مشركان زن ندهيد مگر آنكه ايمان بياورند و همانا برده مؤمن بهتر از آزاد مشرك است هر چند از (مال و زيبايى) او شگفت زده شويد. (بقره/221)
ب. امام صادق عليه السلام فرمود: هنگامى كه مرد به خاطر مال و جمال زن با او ازدواج كند، به همان واگذار مى‏شود و هرگاه به خاطر دينش با او ازدواج كند، خداوند مال و جمال را رزق او مى‏سازد. (کافي، ج5، ص333)

2.اخلاق خوب و خوش‏
امام رضا عليه السلام در جواب يكى از يارانش كه نوشته بود قصد ازدواج با كسى را دارم كه خوش‏اخلاق نيست، فرمودند: اگر بد اخلاق است با او ازدواج نكن. (همان/563)  اخلاق در زندگى باعث شيرينى زندگى و رشد خانواده مى‏شود. امورى همچون: راستگويى، امانتدارى، خوش زبانى، خيرخواهى، گذشت و ايثار، بردبارى، وظيفه‏شناسى، نجابت، كم‏توقعى، نرم‏خوئى، و ... امتيازات يك انسان است كه اسلام به آنها اهميت داده است.

3.اصالت خانوادگى‏
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «أيها الناس اياكم و خضراء الدمن. قيل يا رسول الله و ما خضراء الدمن؟ قال: المرأة الحسناء فى منبت السوء»: مردم از سبزه‏هايى كه بر زباله مى‏رويد بپرهيزيد. گفتند: يا رسول اللّه مراد چيست؟ فرمود: زنان زيبارويى كه در خانواده‏اى ناپاك روئيده‏اند. (همان/332)

4.تناسب سنّى‏:
انسان در سنين مختلف حالات متفاوت دارد. تمايلات جنسى نيز در هر سنّى يكسان نيست، پس بايد بين سنّ دختر و پسر تفاوت فاحش نباشد، كه زندگى را با مشكلاتى روبرو مى‏كند. (بر گرفته شده از تفسير نورج‏6، ص: 180)

رحمت الله حميدي

 

 

درباره ی نویسنده
جناب آقای رحمت الله حمیدی